دوره عالی هیئت‌مدیره


 Executive Board of Directors Program

پیش از تصمیم‌گیری در مورد شرکت در دوره، حتما بروشور دوره را مطالعه نمایید.

سازمانی

نوع برگزاری

1 - 96

سال - ساعت

12

ماژول

8 ساعت

هر ماژول
  
پیش‌ثبت‌نام
در صورت نیاز به مشاوره در مورد دوره‌های جامع، با ما تماس بگیرید.
فرم‌ تماس / درخواست مشاوره
Responsive Image
معرفی دوره
در بنگاه‌داری مدرن، عملکرد هیئت‌مدیره مهم‌ترین عامل مؤثر بر بازده و شیوه کارکرد شرکت‌هاست. عضویت در هیئت‌مدیره فعالیتی کاملاً حرفه‌ای و تخصصی محسوب می‌شود و یکی از الزامات موفقیت در آن، تسلط به دانش تخصصی مورد نیاز است. برای پاسخ‌گویی به این نیاز، دانشکده‌های کسب‌وکار تراز اول جهان همچون دانشگاه‌های هاروارد، استنفورد، و وارتون در امریکا و یا مؤسسه توسعه مدیریت IMD در سوئیس دوره‌های جامع و کاربردی را با هدف ارتقای اثربخشی اعضای هیئت‌مدیره شرکت‌ها برگزار می‌کنند. در کشور ما نیز با توجه به سابقه نه چندان طولانی بنگاه‌داری مدرن و به‌ویژه فعالیت شرکت‌های سهامی عام و نیز با توجه به چالش‌های موجود در حکمرانی شرکت‌ها، و ناآشنایی کافی اعضای هیئت‌مدیره با دانش تخصصی حضور در هیئت‌مدیره‌ها، موضوع به یکی از موانع اصلی ارتقای عملکرد بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌داری مدرن تبدیل شده است.
این برنامه پیشنهادی دربرگیرنده بسته آموزشی مؤثر و هدفمندی است که عضو هیئت‌مدیره را توانمند می‌سازد تا مهارت‌های فردی خود را ارتقا دهد و با اعتماد به نفس بالا، نقش بیشتر و نتیجه‌بخش‌تری در هیئت‌مدیره‌ها بر عهده گیرد.
دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف، این دوره را در دو بخش پودمانیِ اصول «شرکت‌داری و حکمرانی» و «توسعه مهارت‌‌های فردی برای رهبری و مدیریت» طراحی کرده است. هدف از آموزش بخش «اصول شرکت‌داری و حکمرانی» آشناکردن اعضای هیئت‌مدیره و مدیران عامل شرکت‌ها با مبانی حکمرانی شرکتی و ابزارهای نظارتی است که می‌باید برای اطمینان از برقراری حکمرانی خوب در شرکت‌ها و کاهش ریسک‌ها با آنها آشنا باشند. به‌علاوه، اطلاع شرکت‌کنندگان از حداقل دانش در حوزه‌های قراردادی و حقوقی ضرورت دارد. در بخش «توسعه مهارت‌های فردی»، تلاش می‌شود مهارت‌های نرم مخاطبان در تعاملات انسانی، در برخورد نظام‌مند و اصولی با مباحث عمومی بنگاه، در حضور اثربخش و حفظ رویکرد سازنده در هیئت‌مدیره، در ارتقای تعاملات بین‌فردی و درون‌سازمانی توسعه داده شود.
دکتر علینقی مشایخی
بنیان‌گذار دانشکده مدیریت و اقتصاد شریف
دکتری مدیریت دانشگاه MIT آمریکا
دکتر مسعود نیلی
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف
دکتری اقتصاد دانشگاه منچستر انگلستان
دکتر حسین عبده تبریزی
استاد مدعو دانشگاه صنعتی شریف
دکتری امور مالی و بانکداری مدرسه بازرگانی منچستر
دکتر محمدرضا آراستی
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف
دکتری مدیریت تکنولوژی دانشگاه Grenoble فرانسه
دکتر سید بابک علوی
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف
دکتری علوم تربیتی دانشگاه new south wales استرالیا
دکتر علی ابراهیم‌نژاد
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف

دکتری مالی دانشگاه Boston آمریکا

دکتر محمدتقی عیسائی
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف
دکتری کامپیوتر دانشگاه منچستر انگلستان
دکتر ایمان حاجی‌زاده
استاد صنعت دانشگاه صنعتی شریف
مدیر پروژه شرکت مشاوره مدیریت BCG
  • نظریه نمایندگی و مدیریت تعارض منافعی

    هرچند مشکل نمایندگی در بنگاه‌ها به‌طور تاریخی به رابطه مدیر و مالک برمی‌گردد،  اما تعارض منافع، ذاتی هر رابطه‌است که در آن انتظار می‌رود مدیر به نفع دیگری عمل کند. این دوره انگیزه‌هایی را تحلیل می‌کند که مدیر به نفع بنگاه عمل نمی‌کند. شیوه‌های کاهش چنین انگیز‌هایی و یا وضع مقررات و نظام‌های انگیزشی برای اقدام به نفع همه ذینفعان در این کلاس مورد بحث قرار می‌گیرد.
  • اصول حاکمیت شرکتی و نقش هیئت‌مدیره

    در این نشست‌ها، مخاطبان با اصول حاکمیت شرکتی به عنوان مجموعه‌ای از سازوکارها که برای تأمین منافع سهامداران و اطمینان از حفظ حقوق آنان توسط مدیران بنگاه طراحی شده آشنا می‌شوند. هسته کانونی این مجموعه سازوکارهای مورد استفاده هیأت‌مدیره است که اصلی‌ترین ابزار سهام‌داران برای نظارت بر عملکرد مدیران اجرایی محسوب می‌شود. آشنایی با مبانی حاکمیت شرکتی به اعضای هیأت‌مدیره این توانایی را می‌دهد که اولاً در کلیه تصمیمات خود، پیامدهای مربوط به ایجاد تعارض منافع در سطوح مختلف را تحلیل و چاره‌جویی کنند و ثانیا، ابزارهایی در اختیار اعضای هیأت‌مدیره قرار می‌دهد که نقش نظارتی خود را به شکلی اثربخش طراحی و پیاده‌سازی کنند. از جمله این ابزارها کمیته‌های ذیل هیأت‌مدیره است که در این جلسات، انواع این کمیته‌ها، وظایف آنها، چالش‌های تشکیل و تعامل کمیته‌ها با هیأت‌مدیره و تیم مدیریت اجرایی شرکت و نحوه مدیریت این تعاملات آموزش داده می‌شود.
  • قوانین و مقررات حاکم بر بنگاه‌های بزرگ

    هدف این عنوان آموزشی، آشناکردن مدیرعامل و اعضای هیئت‌مدیره شرکت‌ها با مسئولیت‌هایی است که در قبال بنگاه‌های تجاری دارند. از آنجا که سازمان‌ها باید در چارچوب قوانین کشور فعالیت کنند، آشنایی با زمینه‌های حقوقی تجارت، انواع شرکت‌های تجاری، قراردادها و ساختار حقوقی آن‌ها و شیوه تصمیم‌گیری و اداره شرکت‌ها و مسئولیت‌های حقوقی اعضای هیأت‌مدیره ضرورت محسوب می‌شود. ایفای نقش مؤثر در هیئت‌مدیره مستلزم آشنایی با مسئولیت‌ها و اختیارات قانونی اعضای هیئت‌مدیره و نیز چارچوب‌های قانونی تعریف‌شده در قوانین تجارت، شرکت‌ها و بازارهای مالی است. برای حفظ حقوق سهامداران و سایر ذی‌نفعان است به دلیل حضور بنگاه‌های بزرگ در بازار سرمایه، کلیاتی از مهم‌ترین مسائل حقوق بازار سرمایه نیز در جلسه طراح می‌شود. به دلیل حضور بنگاه‌­های بزرگ در بازار سرمایه، کلیاتی از مهم­‌ترین مسائل شرکت‌­های عمومی، همچون شکل­‌گیری مجامع عمومی شرکت‌ها و نحوه اداره آنها و نیز نحوه تعامل با سهامداران و سایر ارکان قانونی و نظارتی از جمله مباحث ارائه شده در این درس به شرح درمی‌آید.
  • کنترل، نظارت و حسابرسی

    در شرح کنترل کسب‌وکارها به ساختارها و فرایندهای سازمانی اشاره می‌شود که از اهداف و چشم‌انداز سازمان پشتیبانی می‌کنند. این جلسات مهارت‌های شما برای نظارت دقیق‌تر بر سازمان و شناخت مدل‌های نظارت را تقویت می‌کند. در می‌یابید چگونه فرایندهای عمومی و یادگیری در بنگاه را پایش کنید. در این درس مدیران با حسابرسی هم از منظر مالی و هم از منظر عملیاتی به عنوان یکی از مهم‌ترین چارچوب‌­های کنترل و نظارت بر عملکرد مدیران اجرایی شرکت آشنا می­شوند. به علاوه، در این درس مباحثی نظیر استفاده از فناوری اطلاعات در نظام­‌های کنترلی و نظارت و استفاده از داشبورد­های اطلاعات مدیریت در بستر فناوری اطلاعات به مدیران عامل و هیئت مدیره­ها آموزش داده می‌­شود.
    بحث‌های مربوط به پولشویی و رعایت مقررات (compliance) نیز تحت همین عنوان درسی بررسی می‌شود.
  • حکمرانی شرکتی در بنگاه‌های چندرشته‌ای

    رایج‌ترین شکل بنگاه‌داری در کشور ما، به­‌خصوص در بنگاه‌های بزرگ، ساختار هلدینگ یا بنگاه‌های چندرشته‌ای است. چنین ساختارهایی که در بعضی موارد شامل چندین لایه مالکیتی بین بنگاه‌ها می‌شود، هم از منظر تعارض منافع میان سهامداران خُرد و مدیران و هم از نگاه رابطه میان بنگاه مادر و شرکت‌های زیرمجموعه و نوع راهبرد مادری (parenting strategy) بنگاه مادر برای مدیریت این رابطه، چالش‌های متعددی را ایجاد می‌کند. علاوه بر آن، روابط مالی میان بنگاه‌های دارای رابطه سهامداری که تحت عنوان «بازار سرمایه داخلی» شناخته می‌شود، یکی از مهم‌ترین مسائل هلدینگ‌های بزرگ در کشور است که در این درس، به آن می‌پردازیم.
  • تفکر استراتژیک و رویکرد جامع‌نگر

    یکی از مهم‌ترین چالش‌ شرکت‌ها، تمرکز و درگیرشدن بیش از حد هیئت‌مدیره در مسائل روزمره و عملیاتی است که پیامد آن عدم‌توجه کافی به مسائل کلیدی و استراتژیک شرکت است. داشتن تفکر استراتژیک توسط مدیرعامل و اعضای هیئت‌مدیره، به آنها امکان می‌دهد تا درک دقیق‌تری از منابع و نیازمندی‌های سازمان برای تحقق استراتژی سازمان داشته باشند و مسائل و چالش‌های بنگاه را در بستر استراتژی سازمان اولویت‌بندی، تحلیل و حل‌وفصل کنند. در بخش دوم کلاس، مدیران با تفکر سیستمی آشنا می‌شوند که مجموعه‌ای از ابزارهای نظری و کاربردی را برای تحلیل و درک مسائل و چالش‌های فردی و اجتماعی فراهم می‌کند. حل مؤثر چالش‌های سازمانی توسط هیئت‌مدیره به عنوان بالاترین رکن سازمان، نیازمند داشتن رویکردی جامع‌نگر است که از زوایای مختلف و با درنظر گرفتن تعاملات اجزای مختلف سازمان در ایجاد و حل چالش‌ها به مسائل نگاه کند.
  • اصول و فنون مذاکره

    هدف از این درس آشنایی با اصول و فنون مذاکره در کلیه تعاملات و برخوردهای تجاری است. در این دوره علاوه‌بر آموزش روش‌‌ها و تکنیک‌های مذاکره، نحوه برنامه‌ریزی برای مذاکره، تحلیل مذاکره و عوامل مؤثر بر انجام مذاکره موفق مورد بحث قرار می‌گیرد. به‌طور خاص در خلال تمرینات این درس، مخاطبان آموزش درمی‌یابند که چه اشتباهاتی را نباید تکرار کنند و چگونه می‌توانند مذاکره‌ای را به سرانجام موفق برسانند که به بن بست رسیده است.
  • رهبری

    ایجاد تحول در سازمان و محقق‌ شدن چشم‌اندازهای ترسیم‌شده توسط هیئت‌مدیره مستلزم به حرکت درآوردن و همراه کردن مدیران ارشد و میانی و کارکنان بنگاه است. این مهم بدون تسلط مدیرعامل و اعضای هیئت‌مدیره به مهارت‌های رهبری محقق نمی‌شود. در درون هیئت‌مدیره نیز به عنوان مجموعه‌ای انسانی، تسلط بر مهارت‌های رهبری به معنای توانایی همراهی‌کردن سایر اعضا و راهبری آنان به سوی چشم‌اندازی مشترک است. بنابراین در این درس، رهبری به عنوان یکی از کلیدی‌ترین عوامل موفقیت در هیئت‌مدیره شرکت‌ها به مخاطبان آموزش داده می‌شود.
  • مهارت‌های تصمیم‌گیری برای مدیران

    هدف از این درس، تقویت و توسعه مهارت‌های تصمیم‌­گیری مدیرعامل و اعضای هیئت‌مدیره است. حضور در هیئت‌مدیره نیازمند تصمیم‌­گیری‌­های متعدد و با فوریت بالا است که در این درس، تلاش می‌شود مهارت‌های لازم برای تصمیم‌­گیری درست و اجتناب از خطاهای رایج تصمیم‌­گیری آموزش داده شود.
  • اثربخشی هیئت‌مدیره

    حضور اثربخش در هیئت‌مدیره با توجه به پیچیدگی و پویایی روابط و تعاملات انسانی، یکی از چالش‌های رایج برای اعضای هیئت‌مدیره است. برای کمک به حل این چالش، در این درس، مباحث زیر به مخاطبان آموزش داده خواهد شد:
    • رهبری هیئت‌مدیره به مثابه تیم و نقش و چالش‌های رهبری مشترک در هیئت‌مدیره
    • ایجاد هم‌افزایی در تعاملات رفتاری بین مدیرعامل و هیئت‌مدیره و به خصوص با رئیس هیئت‌مدیره
    • نقش تقویت اصالت در اعضای هیئت‌مدیره در اثربخشی فرایندهای هیئت‌مدیره
    • ارزیابی بیرونی و خودارزیابی اثربخشی هیئت‌مدیره
  • محیط اقتصادی حاکم بر بنگاه

    هدف نشست‌های تحت این عنوان معرفی محیط اقتصاد کلان کسب‌وکاری است که مدیران در آن فعالیت می‌کنند. مدیران با کلیدی‌ترین متغیرهای مؤثر بر کارکرد اقتصاد کلان آشنا می‌شوند، و فرامی‌گیرند که متغیرهایی چون نقدینگی، نرخ بهره، نرخ برابری ارز، رابطه با جهان خارج، ... به شدت بر کسب‌وکار آنان تأثیر می‌گذارد و از این‌رو رفتار این متغیرها را به‌طور دائمی می‌باید پایش کنند. ابزارهای لازم برای انجام این پایش در اختیار آنان قرار می‌گیرد و این مهارت را فرامی‌گیرند که چگونه وضعیت بنگاه خود را در ارتباط با بودجه کل کشور، آمار اقتصاد کلان منتشره توسط بانک مرکزی و مرکز آمار و به‌طور کلی موقعیت خود را نسبت به ارقام و اطلاعات منتشره از اقتصاد کلان متوازن و سیاست‌های خود را متناسب بر این داده‌ها اصلاح کنند.
  • تحول دیجیتال و نوآوری در سازمان

    طی این نشست‌ها مدیران درمی‌یابند که نوآوری و تحول دیجیتال دقیقاً به چه معناست و چه آثاری بر کارکرد شرکت‌هایشان دارد. این درس چارچوبی به حاضران در جلسات می‌دهد که با زمینه این تحولات آشنا شوند و فرا بگیرند که برای موفقیت در عصر دیجیتال، شناسایی حوزه‌های اصلی دیجیتالی‌کردن، از جمله راهبردهایی که در هیئت‌مدیره باید به تصویب رسد، و نیز آشنایی با فرایندهای اصلی و فناوری ضروری است. هیئت‌مدیره باید مهارت‌های لازم را داشته باشد که در هر مورد مزایای و معایب فن‌آوری دیجیتال را ارزیابی کند و از درون ساختار تحول دیجیتال، راه‌کارهایی را که به نوآوری و دیجیتالی‌کردن بنگاه می‌انجامد، بیابد. مدرس دوره در پی آن است که مخاطبان درس مهارت‌هایی بیابند که نوآوری را در بنگاه خود تقویت کنند و به نقش تحولات دیجیتال آگاه باشند.

در این دوره‌، دو نوع گواهینامه با توجه به نظر و تصمیم استاد هر درس به شرکت‌کنندگان اعطا خواهد شد:

  • گواهینامه حضور: مختص افرادی که حداقل چهار جلسه از شش جلسه درس شرکت کرده‌اند، اما موفق به کسب حداقل نمره قبولی نشده‌اند.

  • گواهینامه موفقیت: ویژه افرادی که با حضور منظم در کلاس، موفق به اتمام درس با نمره قبولی شده‌اند.

  • مردود: در صورت عدم احراز شرایط، هیچ گواهینامه‌ای اعطا نخواهد شد.

در نهایت به کسانی که بتوانند تمام دروس را با موفقت به پایان برسانند، «گواهی موفقیت در دوره» اعطا می‌گردد. در غیر اینصورت بر حسب میزان حضور و میزان موفقیت در دروس، «گواهی موفقیت تک درس» یا «گواهی حضور» اعطا می‌گردد.


مزایای دوره

ارتقای دانش حاکمیت شرکتی
تقویت مهارت‌های تصمیم‌گیری استراتژیک
توسعه مهارت‌های نرم و رهبری
افزایش اثرگذاری در رده هیئت‌مدیره
آشنایی با مفاهیم حقوقی و قراردادی
تقویت توانمندی در مدیریت ریسک
آشنایی با بهترین شیوه‌های جهانی
ایجاد شبکه حرفه‌ای

مخاطبین دوره

اعضای هیئت‌مدیره شرکت‌ها
مدیران ارشد و معاونین هلدینگ‌ها
اعضای کمیته‌های تخصصی هیئت‌مدیره
مدیران عامل و مدیران اجرایی
مشاوران مدیرعامل و اعضای هیئت‌مدیره
مدیران ارشد سازمان‌های دولتی و خصوصی
متخصصان حقوقی و مالی
افرادی که به دنبال ارتقای دانش و مهارت‌های خود هستند

تماس با ما

راه‌های اطلاع‌رسانی

کانال تلگرام مرکز آموزش مدیران شریف

تماس با کارشناسان

 82804071 - ۰۲۱

ساعت پاسخ‌گویی: شنبه تا چهارشنبه ساعت 9 تا 17