معرفی ۱۰ کتاب MBA عالی برای رشد حرفهای
رشته مدیریت اجرایی یا MBA از جمله رشتههای رو به رشد در دنیای امروز است. در صورتی که میخواهید در این حوزه فعالیت کنید، باید دانش خود را به روز نگه دارید. مطالعه، یکی از بهترین راهها برای کسب دانش لازم در این حیطه است. در این مطلب، قصد داریم بهترین کتابهای MBA را به علاقهمندان این رشته معرفی کنیم. فرقی نمیکند دانشجو باشید یا مدیر یک کسبوکار بزرگ؛ به هر حال این کتابها برای رشد کاری و حرفهای به شما کمک خواهند کرد.
کتاب، دریچهای به دانشهای تازه است. حتی در دنیای فناوری، باز هم هیچ منبعی نمیتواند جایگزین کتابهای پرباری شود که حاصل سالها تلاش و تجربه هستند. در ادامه، با ۱۰ مورد از بهترین کتابهای MBA آشنا خواهید شد. کتابهایی که میتوانند برای دانشجویان، مدیران، استادان و صاحبان کسبوکارهای بزرگ و کوچک بسیار مفید باشند.
اغلب این منابع، در اصل به زبان انگلیسی هستند؛ اما ترجمههای بسیار قوی و روانی برای آنها وجود دارد. در ادامه به این ۱۰ کتاب اشارهای اجمالی خواهیم داشت.
۱) قدرت خلق کسبوکار نوپا اثر اریک اریس
نام اصلی این کتاب «The Lean Startup» است. این اثر در ایران با نام «استارتاپ ناب» هم شناخته میشود و دربارهی تمام مواردی که یک کسبوکار نوپا به آن نیاز دارد صحبت کرده است. در این کتاب میآموزید که چگونه بدون اتلاف منابع مالی و انرژی، به بهترین نحو ممکن کسبوکار خود را توسعه دهید و آن را به بالاترین نقاط ممکن برسانید.
۲) از خوب به عالی اثر جیم کالینز
اگر میخواهید بدانید که شرکتهای ابرقدرت چگونه به نقطهی فعلی خود رسیدهاند، این اثر جیم کالینز را از دست ندهید. در این کتاب، بسیاری از اصول مدیریتی فعلی به چالش کشیده میشوند تا خواننده به راهکارهایی عالی برای مدیریت و رشد کسبوکار برسد.
۳) هنر جنگ اثر سان تزو
یکی از بزرگترین انتظاراتی که باید از یک کتاب MBA داشته باشید، این است که طراحی درست استراتژی را به شما بیاموزد. کتاب هنر جنگ، یک کتاب بسیار قدیمی در حوزهی استراتژیهای نظامی است؛ با این حال نکات موجود در آن آنقدر ظریف و ریزبینانه هستند که میتوانند در حوزهی تجارت نیز استفاده شوند. یکی از آثار مهم ایرانی که با اقتباس از این کتاب نوشته شده، کتاب «هنر جنگ در بازار بورس» از سلمان امین است. پیشنهاد ما این است که ابتدا اثر سازان تزو را بخوانید و سپس سراغ کتاب امین بروید تا بیشترین نکات را در حوزهی استراتژی بازار بیاموزید.
۴) کتاب صفر به یک اثر پیتر تیل
اگر به فکر شروع یک کسبوکار هستید باید بدانید که آغاز تجارت، ضامن کسب سود نیست! برای موفقیت در این مسیر باید با اصول حفظ کسبوکار و مدیریت آن آشنایی کامل داشته باشید. کتاب صفر به یک، بهترین کتاب مدیریت اجرایی MBA برای کسانی است که نمیدانند کسبوکار خود را چگونه آغاز کرده، چطور آن را مدیریت کنند و در نهایت به ثمر برسانند. مزیت بزرگ این کتاب این است که نویسندهی آن، پیتر پیل، خود مالک یک کسبوکار است و به همین دلیل، تجربیات ارزشمندی در این حوزه دارد.
۵) گذر از شکاف اثر جفری مور
یکی از بهترین کتابهای MBA برای یادگیری نحوهی عبور از چالشهای فروش، کتاب گذر از شکاف است. این کتاب، برای افرادی مناسب است که میخواهند در دنیای شلوغ امروز با یافتن شیوههای نوین، فروش محصول خود را بیشتر کنند. در این کتاب میآموزید که چگونه باید بهترین استراتژیهای بازاریابی را تدوین کنید و بر خلاف اغلب کسبوکارها که پس از مدتی مشتریان خود را از دست میدهند، هر روز مشتریان بیشتری به دست آورید.
۶) مدیر یک دقیقهای اثر کن بلانچارد و اسپنسر جانسون
یکی از مهمترین نکاتی که باید در یک کتاب MBA به دنبال آن بگردید، مهارتهای مدیریتی است. در کتاب «مدیر یک دقیقهای» خواهید آموخت که چطور باید از تکتک منابع سازمان، اعم از افراد، سرمایهها و منابع، برای رشد استفاده کنید. اگر قصد دارید یک تیم قوی بسازید و کسبوکار خود را به کمک آن توسعه دهید، این کتاب برای شما بسیار مفید خواهد بود.
۷) اصول برندسازی در کسبوکارهای بزرگ اثر دنیز لی یون
تجربهها، بزرگترین کلاس درس برای انسان هستند. دنیز لی یون در کتاب خود، تجربهی برندهای بزرگ و موفق در مسیر کسبوکار را بررسی کرده است تا در نهایت، به رویکردی موثر در مسیر تجارت موفق برسد. در این کتاب، اصول برندسازی به صورت کامل و با ارائهی مثالهای ملموس از شرکتهای بزرگ همچون استارباکس، آیبیام و IKEA شرح داده شده است. در صورتی که صاحب کسبوکار هستید، مدیریت یک شرکت را بر عهده دارید یا به تازگی وارد رشته MBA شدهاید، حتما این کتاب ارزشمند را بخوانید.
۸) بازی بخت اثر لئوناردو ملودینو
اگر صاحب یک کسبوکار باشید، احتمالا تا کنون متوجه این قضیه شدهاید که برخی اتفاقات از کنترل شما خارج هستند و کاملا به شانس و اقبال بستگی دارند. لئوناردو ملودینو در این کتاب بر پایهی علم احتمال، به صورت دقیق دربارهی مبانی نظری شانس و تصادف توضیح میدهد. این کتاب MBA، میتواند در کنترل ذهنی و تصمیمگیریهای مهم بسیار کمککننده باشد.
۹) پنجمین فرمان اثر پیتر سنگه
در فهرست بهترین کتابهای MBA که قرار است بخوانید، باید یک کتاب کامل و جامع دربارهی تفکر سیستمی هم وجود داشته باشد. در کتاب پنجمین فرمان، نکاتی ارزشمند در حوزهی مدلهای ذهنی، یادگیری تیمی، قابلیتهای شخصیتی و تعیین چشماندازهای مشترک برای سازمان خواهید آموخت.
۱۰) گاو بنفش اثر ست گادین
آخرین کتاب MBA که تمام افراد فعال در این حوزه باید بخوانند، گاو بنفش است. در این کتاب، صدها نکته مهم و کلیدی در حوزهی بازاریابی موثر ذکر شده است. ست گادین سعی دارد در این اثر توضیح دهد که روشهای تبلیغ سنتی دیگر کارایی ندارند و باید در آنها تجدید نظر شود. در نهایت، در این اثر خواهید آموخت که چطور پیش از تولید محصول، بازاریابی را آغاز کنید و چگونه محصول را در ذهن مشتری ماندگار کنید.
دوره MBA دانشگاه صنعتی شریف
اگرچه کتابها بهترین منابع برای بهروزرسانی اطلاعات و رشد در حوزهی MBA است، اما حتی بهترین کتابهای MBA هم نمیتوانند به تنهایی یک مدیر موفق بسازند. برای رسیدن به قلههای بلند موفقیت، نیاز به تلاش، ممارست و آموزش عملی خواهید داشت. دوره MBA دانشگاه صنعتی شریف، یکی از بهترین دورههای آموزشی برای پیشرفت در این رشته است.
در این دوره میتوانید دروس زیر را بیاموزید:
مدرسان دوره MBA شریف، از بهترین استادان دانشکدهی مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف هستند. این دوره روزهای چهارشنبه و پنجشنبه به شکل هیبریدی (آنلاین و حضوری بهصورت همزمان) برگزار میشود و در پایان دوره، مدرکی از سمت دانشگاه شریف برای شما صادر خواهد شد که مورد تایید وزارت علوم و قابل ترجمه است.
برای شرکت در این دوره میتوانید به این صفحه مراجعه کنید یا برای دریافت مشاورهٔ رایگان از کارشناسان ما با شمارهی ۶۶۱۶۵۸۵۲-۰۲۱ در تماس باشید.
سخن پایانی
دانشجویان و دانشپذیرانی که وارد حوزه MBA میشوند، باید به صورت مداوم دانش خود را در این حوزه افزایش دهند؛ زیرا بازارها، مشتریان و کسبوکارها هر روز در حال تغییر هستند و هر کس که بخواهد در این دنیای پرتکاپو، حتی یک قدم پیشرفت کند باید مدام در حال یادگیری باشد. در این مطلب، بهترین کتابهای MBA برای پیشرفت در این حوزه را به شما معرفی کردیم. اگرچه این کتابها، تمام راه را کامل نمیکنند، اما شروع مطالعه آنها میتواند نقطه عطفی برای پیشرفت حرفهای مدیران اجرایی باشد.
کتاب، دریچهای به دانشهای تازه است. حتی در دنیای فناوری، باز هم هیچ منبعی نمیتواند جایگزین کتابهای پرباری شود که حاصل سالها تلاش و تجربه هستند. در ادامه، با ۱۰ مورد از بهترین کتابهای MBA آشنا خواهید شد. کتابهایی که میتوانند برای دانشجویان، مدیران، استادان و صاحبان کسبوکارهای بزرگ و کوچک بسیار مفید باشند.
اغلب این منابع، در اصل به زبان انگلیسی هستند؛ اما ترجمههای بسیار قوی و روانی برای آنها وجود دارد. در ادامه به این ۱۰ کتاب اشارهای اجمالی خواهیم داشت.
۱) قدرت خلق کسبوکار نوپا اثر اریک اریس
نام اصلی این کتاب «The Lean Startup» است. این اثر در ایران با نام «استارتاپ ناب» هم شناخته میشود و دربارهی تمام مواردی که یک کسبوکار نوپا به آن نیاز دارد صحبت کرده است. در این کتاب میآموزید که چگونه بدون اتلاف منابع مالی و انرژی، به بهترین نحو ممکن کسبوکار خود را توسعه دهید و آن را به بالاترین نقاط ممکن برسانید.
۲) از خوب به عالی اثر جیم کالینز
اگر میخواهید بدانید که شرکتهای ابرقدرت چگونه به نقطهی فعلی خود رسیدهاند، این اثر جیم کالینز را از دست ندهید. در این کتاب، بسیاری از اصول مدیریتی فعلی به چالش کشیده میشوند تا خواننده به راهکارهایی عالی برای مدیریت و رشد کسبوکار برسد.
۳) هنر جنگ اثر سان تزو
یکی از بزرگترین انتظاراتی که باید از یک کتاب MBA داشته باشید، این است که طراحی درست استراتژی را به شما بیاموزد. کتاب هنر جنگ، یک کتاب بسیار قدیمی در حوزهی استراتژیهای نظامی است؛ با این حال نکات موجود در آن آنقدر ظریف و ریزبینانه هستند که میتوانند در حوزهی تجارت نیز استفاده شوند. یکی از آثار مهم ایرانی که با اقتباس از این کتاب نوشته شده، کتاب «هنر جنگ در بازار بورس» از سلمان امین است. پیشنهاد ما این است که ابتدا اثر سازان تزو را بخوانید و سپس سراغ کتاب امین بروید تا بیشترین نکات را در حوزهی استراتژی بازار بیاموزید.
۴) کتاب صفر به یک اثر پیتر تیل
اگر به فکر شروع یک کسبوکار هستید باید بدانید که آغاز تجارت، ضامن کسب سود نیست! برای موفقیت در این مسیر باید با اصول حفظ کسبوکار و مدیریت آن آشنایی کامل داشته باشید. کتاب صفر به یک، بهترین کتاب مدیریت اجرایی MBA برای کسانی است که نمیدانند کسبوکار خود را چگونه آغاز کرده، چطور آن را مدیریت کنند و در نهایت به ثمر برسانند. مزیت بزرگ این کتاب این است که نویسندهی آن، پیتر پیل، خود مالک یک کسبوکار است و به همین دلیل، تجربیات ارزشمندی در این حوزه دارد.
۵) گذر از شکاف اثر جفری مور
یکی از بهترین کتابهای MBA برای یادگیری نحوهی عبور از چالشهای فروش، کتاب گذر از شکاف است. این کتاب، برای افرادی مناسب است که میخواهند در دنیای شلوغ امروز با یافتن شیوههای نوین، فروش محصول خود را بیشتر کنند. در این کتاب میآموزید که چگونه باید بهترین استراتژیهای بازاریابی را تدوین کنید و بر خلاف اغلب کسبوکارها که پس از مدتی مشتریان خود را از دست میدهند، هر روز مشتریان بیشتری به دست آورید.
۶) مدیر یک دقیقهای اثر کن بلانچارد و اسپنسر جانسون
یکی از مهمترین نکاتی که باید در یک کتاب MBA به دنبال آن بگردید، مهارتهای مدیریتی است. در کتاب «مدیر یک دقیقهای» خواهید آموخت که چطور باید از تکتک منابع سازمان، اعم از افراد، سرمایهها و منابع، برای رشد استفاده کنید. اگر قصد دارید یک تیم قوی بسازید و کسبوکار خود را به کمک آن توسعه دهید، این کتاب برای شما بسیار مفید خواهد بود.
۷) اصول برندسازی در کسبوکارهای بزرگ اثر دنیز لی یون
تجربهها، بزرگترین کلاس درس برای انسان هستند. دنیز لی یون در کتاب خود، تجربهی برندهای بزرگ و موفق در مسیر کسبوکار را بررسی کرده است تا در نهایت، به رویکردی موثر در مسیر تجارت موفق برسد. در این کتاب، اصول برندسازی به صورت کامل و با ارائهی مثالهای ملموس از شرکتهای بزرگ همچون استارباکس، آیبیام و IKEA شرح داده شده است. در صورتی که صاحب کسبوکار هستید، مدیریت یک شرکت را بر عهده دارید یا به تازگی وارد رشته MBA شدهاید، حتما این کتاب ارزشمند را بخوانید.
۸) بازی بخت اثر لئوناردو ملودینو
اگر صاحب یک کسبوکار باشید، احتمالا تا کنون متوجه این قضیه شدهاید که برخی اتفاقات از کنترل شما خارج هستند و کاملا به شانس و اقبال بستگی دارند. لئوناردو ملودینو در این کتاب بر پایهی علم احتمال، به صورت دقیق دربارهی مبانی نظری شانس و تصادف توضیح میدهد. این کتاب MBA، میتواند در کنترل ذهنی و تصمیمگیریهای مهم بسیار کمککننده باشد.
۹) پنجمین فرمان اثر پیتر سنگه
در فهرست بهترین کتابهای MBA که قرار است بخوانید، باید یک کتاب کامل و جامع دربارهی تفکر سیستمی هم وجود داشته باشد. در کتاب پنجمین فرمان، نکاتی ارزشمند در حوزهی مدلهای ذهنی، یادگیری تیمی، قابلیتهای شخصیتی و تعیین چشماندازهای مشترک برای سازمان خواهید آموخت.
۱۰) گاو بنفش اثر ست گادین
آخرین کتاب MBA که تمام افراد فعال در این حوزه باید بخوانند، گاو بنفش است. در این کتاب، صدها نکته مهم و کلیدی در حوزهی بازاریابی موثر ذکر شده است. ست گادین سعی دارد در این اثر توضیح دهد که روشهای تبلیغ سنتی دیگر کارایی ندارند و باید در آنها تجدید نظر شود. در نهایت، در این اثر خواهید آموخت که چطور پیش از تولید محصول، بازاریابی را آغاز کنید و چگونه محصول را در ذهن مشتری ماندگار کنید.
دوره MBA دانشگاه صنعتی شریف
اگرچه کتابها بهترین منابع برای بهروزرسانی اطلاعات و رشد در حوزهی MBA است، اما حتی بهترین کتابهای MBA هم نمیتوانند به تنهایی یک مدیر موفق بسازند. برای رسیدن به قلههای بلند موفقیت، نیاز به تلاش، ممارست و آموزش عملی خواهید داشت. دوره MBA دانشگاه صنعتی شریف، یکی از بهترین دورههای آموزشی برای پیشرفت در این رشته است.
در این دوره میتوانید دروس زیر را بیاموزید:
- مدیریت بازاریابی
- تدوین استراتژی
- آشنایی با اصول اقتصاد برای مدیران
- مدیریت مالی کسبوکار
- آشنایی با رفتار سازمانی
- مدیریت منابع انسانی
- روشهای تصمیمگیری موثر
- تحقیقات بازاریابی
- مدیریت دادهمحور کسبوکار
- رهبری سازمانی
- مدیریت عملیات
- اصول و روشهای کارآفرینی
- کسبوکار دیجیتال
- حقوق تجارت
- مدیریت نوآوری و توسعهی محصول
مدرسان دوره MBA شریف، از بهترین استادان دانشکدهی مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف هستند. این دوره روزهای چهارشنبه و پنجشنبه به شکل هیبریدی (آنلاین و حضوری بهصورت همزمان) برگزار میشود و در پایان دوره، مدرکی از سمت دانشگاه شریف برای شما صادر خواهد شد که مورد تایید وزارت علوم و قابل ترجمه است.
برای شرکت در این دوره میتوانید به این صفحه مراجعه کنید یا برای دریافت مشاورهٔ رایگان از کارشناسان ما با شمارهی ۶۶۱۶۵۸۵۲-۰۲۱ در تماس باشید.
سخن پایانی
دانشجویان و دانشپذیرانی که وارد حوزه MBA میشوند، باید به صورت مداوم دانش خود را در این حوزه افزایش دهند؛ زیرا بازارها، مشتریان و کسبوکارها هر روز در حال تغییر هستند و هر کس که بخواهد در این دنیای پرتکاپو، حتی یک قدم پیشرفت کند باید مدام در حال یادگیری باشد. در این مطلب، بهترین کتابهای MBA برای پیشرفت در این حوزه را به شما معرفی کردیم. اگرچه این کتابها، تمام راه را کامل نمیکنند، اما شروع مطالعه آنها میتواند نقطه عطفی برای پیشرفت حرفهای مدیران اجرایی باشد.