دروس

مدیریت استراتژیک

در این درس، دانش‌پذیران با مفاهیم پایه استراتژی آشنا می‌شوند. همچنین فرآیند تدوین برنامه استراتژیک در یک بنگاه اقتصادی و اجرای آن در عمل آموزش داده می‌شود. در رابطه با مفاهیم پایه موضوعاتی همچون رقابت‌پذیری، اثر‌بخشی عملیاتی، مدل کسب و کار و استراتژی توضیح داده می‌شود. در ارتباط با فرآیند تدوین و پیاده‌سازی استراتژی، به مباحثی همچون تدوین ماموریت و چشم‌انداز سازمان، ارزیابی محیط بیرونی، تحلیل نقاط قوت و ضعف بنگاه و فرموله کردن استراتژی خواهیم پرداخت. علاوه بر تکنیک‌های شناخته شده فرموله کردن استراتژی، دانش پذیران با تکنیک کارت امتیازی متوازن برای اجرایی کردن استراتژی آشنا خواهند شد.

 

روش های تصمیم گیری برای مدیران

هدف از این درس آشنایی با شیوه‌های ارتقای کیفیت در تصمیم‌های مدیریتی با استفاده از یک نگرش چند بعدی است.  در ابتدا بر مبنای علوم رفتاری، عوامل موثر بر قضاوت و تصمیم‌گیری مدیران را معرفی نموده و ریشه‌های اتخاذ تصمیم‌های نامناسب حتی توسط مدیران شایسته را با استفاده از تئوری‌های علمی، مثال‌ها و نمونه‌های کاربردی بررسی می‌کند.  سپس، ارتقای تصمیم‌گیری مدیران در فرایند حل مسئله را با معرفی گام به گام مفاهیم و تکنیک‌های موثر، از شناسایی و تشخیص مسئله تا تصمیم‌گیری را تحت پوشش قرار می‌دهد. در بخش آخر، گزیده‌ای از روش‌های تحلیلی کاربردی و پیشرفته برای تصمیم‌گیری معرفی می‌شود.

 

مدیریت بازاریابی

هدف از ارائه این درس آشنایی شرکت‌کنندگان در دوره با مفاهیم پایه‌ای مدیریت بازاریابی است. مدیریت بازاریابی شامل شناخت بازار، ایجاد استراتژی و برنامه بازار، ارائه ارزش برای بازار هدف و کسب ارزش از بازار می‌باشد. در این درس با ارائه مثال‌های متنوع از شرکت‌های معتبر، تلاش می‌شود تا مفاهیم درس به طور کاربردی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. شناخت بازار، تدوین استراتژی و برنامه بازاریابی، مدیریت ارتباط با مشتریان، مدیریت برند و مدیریت آمیخته بازاریابی محورهای عمده این درس را تشکیل می‌دهند.

 

رفتار سازمانی

هدف از ارائه درس رفتار سازمانی،‌ یادگیری چارچوبی علمی و سیستمی برای تحلیل رفتارهای فردی کارکنان و مدیران در سازمان‌ها و یافتن روش‌هایی برای ارتقای اثربخشی رفتارهای فردی و سازمانی در کنار رضایت‌مندی کارکنان از زندگی سازمانی خود است. علم رفتار سازمانی در کنار تجارب عملی مدیران می‌تواند زمینه بهبود رفتارهای سازمانی کارکنان و مدیران را در موضوعاتی مانند مدیریت افکار و هیجانات فردی، مدیریت ارتباطات میان‌فردی، مدیریت تعارضات سازمانی، مدیریت انگیزه‌های کارکنان و غنی‌سازی فرهنگ سازمانی فراهم آورد. در این درس برخی نظریه‌های کاربردی مرتبط در کنار مطالعات موردی متناسب با سازمان‌های ایرانی مطرح می‌شود. ضمناً با استفاده از کار تیمی توسط شرکت‌کنندگان در دوره، تلاش می‌شود تا در برخی زمینه‌های کلیدی این حوزه، ارتقای دانش، مهارت و تغییر نگرش‌های لازم به وجود آید.

 

کارآفرینی و راه اندازی واحدهای جدید

در این درس ضمن آشنایی با مبانی عمومی کسب و کار، عناصر راه‌اندازی یک واحد جدید کسب و کار مورد مطالعه قرار می‌گیرد. مباحث ایده و فرصت به همراه خلاقیت و نوآوری بعنوان قدم‌های اول یک راه‌اندازی به تفصیل صحبت می‌شود و البته با تمرکز بر چند مطالعه موردی، به تعمیق این مفاهیم در ذهن مخاطب پرداخته می‌شود. در ادامه درس به مباحث مدل‌های کسب و کار، طرح تجاری یک صفحه‌ای، طرح تجاری کامل (BP)، نحوه ارائه طرح تجاری، فاکتورهایی که سرمایه‌گذاران در یک BP به آن توجه می‌‌کنند و ارزیابی طرح‌های تجاری می‌پردازیم. نگاهی به مباحث کار تیمی، مالکیت معنوی، کارآفرینی سازمانی و کارآفرینی الکترونیکی از دیگر مباحثی هستند که در این درس فشرده به آن پرداخته خواهد شد. تجربیات موفق استاد درس، مطالب کلاس را به مقوله‌ای مفید، جذاب و شیرین بدل می‌نماید، که امیدوارم مورد استفاده واقع شود.

 

اقتصاد برای مدیران

هدف این درس آشنایی با مبانی علم اقتصاد به روش تحلیلی است. علم اقتصاد با مطالعه رفتارها و تصمیمات اقتصادی جامعه، به سئوالات اساسی در مورد چگونگی تخصیص منابع پاسخ می‌دهد. حل چالش بین تقاضاهای نامحدود و کمیابی منابع، مهم‌ترین مسئله اقتصادی جامعه است. اقتصاد توضیح می‌دهد که چگونه منابع کمیاب به کاربردهای مختلف و رقیب تخصیص می‌یابد. اقتصاد، رفتارهای عاملان اقتصادی را در مورد مصرف، تولید، مبادله و به کارگیری کالاها و خدمات بررسی می‌کند. این تعریف، علم اقتصاد را در حوزه علوم انسانی قرار می‌دهد.

علم اقتصاد به دو شاخه کلی اقتصاد خرد و اقتصاد کلان تقسیم می‌شود. اقتصاد خرد شامل مطالعه مبانی تصمیم و رفتار عاملان اقتصادی مانند خانوارها و بنگاه‌ها و تعامل تصمیمات آن‌ها در بازارها است. در حالی که اقتصاد کلان شامل موضوعات و سیاست‌هایی است که کل اقتصاد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بیکاری، تورم و رشد اقتصادی کلیت‌های اقتصادی هستند که در اقتصاد کلان بررسی می‌شوند.

 

اصول حسابداری و مدیریت مالی

هدف از اصول حسابداری: آشنایی با اصول حسابداری و تجزیه و تحلیل گزارشات مالی است. رئوس مهم مطالب این درس عبارت‌اند از تعریف حسابداری، تقسیم‌بندی حسابداری، استفاده‌کنندگان از اطلاعات حسابداری، سیستم‌های حسابداری، اصول قابل قبول حسابداری، آشنایی با گزارشات مالی (ترازنامه و سود و زیان جریان وجوه نقد)، سود و زیان موسسات تولیدی، قیمت‌گذاری مواد و کالا، نظام ثبت و نگهداری حساب‌ها، بستن حساب‌ها، تراز آزمایشی، حسابداری دارایی ثابت و استهلاک، حسابداری قیمت تمام شده، آشنایی با سیستم‌های و روش‌های هزینه‌یابی، روش‌های تسهیم هزینه‌ها، هزینه‌یابی سفارش کار، هزینه‌یابی مرحله‌ای، محاسبات نقطه سر به سر، آشنایی با مفاهیم حسابداری مدیریت، تقسیم‌بندی انواع هزینه‌ها و تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی.

هدف از بخش مدیریت مالی: آشنایی با اهداف و وظایف مدیریت مالی، تصمیمات سرمایه‌گذاری، تصمیمات تامین منابع مالی، سیاست تقسیم سود، قیمت‌گذاری اوراق بهادار و مسائل بازار سرمایه می‌باشد.

 

حقوق تجارت

هدف از این درس آشنایی مدیران با مسئولیت‌ها و امتیازات انواع شرکت‌های تجاری و قوانین و مقررات حاکم بر روابط تجاری است. از آن‌جا که سازمان‌ها باید در چارچوب قوانین کشور فعالیت نمایند، آشنایی با زمینه‌های حقوقی تجارت، انواع شرکت‌های تجاری، قراردادها و ساختار حقوقی آن‌ها و شیوه تصمیم‌گیری و اداره شرکت‌ها و مسئولیت‌های حقوقی مدیران یک ضرورت محسوب می‌شود. در بسیاری از موارد توجه به اصول و پایه‌های حقوقی شرط لازم برای موفقیت سازمان است.

 

مدیریت منابع انسانی

در این درس فرایند مدیریت منابع انسانی و زیر فرایندهای آن به تفصیل معرفی می‌شود و به ویژه بحث استخدام، تناسب شخص و شغل، مدیریت عملکرد کارکنان، استعدادیابی و جانشین‌پروری و توانمندسازی کارکنان به صورت کاربردی بحث می‌گردد. از دیگر بخش‌های این درس الگو برداری از سازمان‌های برتر ایران و جهان در این فرایند است.