دروس این دوره
تعداد 10 درس از درسهای معرفی شده زیر برای ارائه درنظر گرفته خواهد شد
مدیریت بازاریابی
هدف از ارائه این درس آشنایی شرکتکنندگان در دوره با مفاهیم پایهای مدیریت بازاریابی است. مدیریت بازاریابی شامل شناخت بازار، ایجاد استراتژی و برنامه بازار، ارائه ارزش برای بازار هدف و کسب ارزش از بازار است. در این درس با ارائه مثالهای متنوع از شرکتهای معتبر، تلاش میشود تا مفاهیم درس بهطور کاربردی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. شناخت بازار، تدوین استراتژی و برنامه بازاریابی، مدیریت ارتباط با مشتریان، مدیریت برند و مدیریت آمیخته بازاریابی محورهای عمده این درس را تشکیل میدهند.
استراتژی
در این درس، دانشپذیران با مفاهیم پایه استراتژی آشنا میشوند. همچنین فرایند تدوین برنامه استراتژیك در یك بنگاه اقتصادی و اجرای آن در عمل آموزش داده میشود. در رابطه با مفاهیم پایه موضوعاتی همچون رقابتپذیری، اثربخشی عملیاتی، مدل كسب و كار و استراتژی توضیح داده میشود. در ارتباط با فرایند تدوین و پیادهسازی استراتژی، به مباحثی همچون تدوین مأموریت و چشمانداز سازمان، ارزیابی محیط بیرونی، تحلیل نقاط قوت و ضعف بنگاه و فرموله كردن استراتژی خواهیم پرداخت. علاوهبر تکنیکهای شناخته شده فرموله كردن استراتژی، دانش پذیران با تكنیك كارت امتیازی متوازن برای اجرایی كردن استراتژی آشنا خواهند شد.
اقتصاد برای مدیران
هدف این درس آشنایی با مبانی علم اقتصاد به روش تحلیلی است. علم اقتصاد با مطالعه رفتارها و تصمیمات اقتصادی جامعه، به سئوالات اساسی در مورد چگونگی تخصیص منابع پاسخ میدهد. حل چالش بین تقاضاهای نامحدود و کمیابی منابع، مهمترین مسئله اقتصادی جامعه است. اقتصاد توضیح میدهد که چگونه منابع کمیاب به کاربردهای مختلف و رقیب تخصیص مییابد. اقتصاد، رفتارهای عاملان اقتصادی را در مورد مصرف، تولید، مبادله و بهکارگیری کالاها و خدمات بررسی میکند. این تعریف، علم اقتصاد را در حوزه علوم انسانی قرار میدهد.
مدیریت مالی
در این درس علاوهبر توانایی تجزیه و تحلیل و حضور فعال در بازارهای مالی میتوانند وضعیت مالی شرکتها و مؤسسات را مورد ارزیابی قرار دهند و در اخذ تصمیمات مالی مؤثر در سازمانها، نقش اساسی ایفا کنند. دانش مدیریت مالی بر این فرض قرار دارد كه هدف اصلی و شاخص مدنظر مدیریت حداكثرسازی ثروت صاحبان سهام است. این هدف یا ایدهآل تنها از طریق مدیریت كارآمد جریانهای نقدی كوتاه و بلندمدت شركت یا موسسه اقتصادی میسر است.
رفتار سازمانی
هدف از ارائه درس رفتار سازمانی، یادگیری چارچوبی علمی و سیستمی برای تحلیل رفتارهای فردی کارکنان و مدیران در سازمانها و یافتن روشهایی برای ارتقای اثربخشی رفتارهای فردی و سازمانی در کنار رضایتمندی کارکنان از زندگی سازمانی خود است.
مدیریت منابع انسانی
در این سرفصل پس از تعریف مدیریت منابع انسانی و هدف آن به بیان مطالبی از جمله؛ تجزیه و تحلیل شغل (تعیین ماهیت شغل) هر یک از کارکنان، برنامهریزی منابع انسانی و کارمندیابی، گزینش داوطلبان واجد شرایط، توجیه و آموزش دادن به کارکنان تازه استخدام شده، مدیریت حقوق و دستمزد (چگونگی جبران خدمت کارکنان)، ایجاد انگیزه و مزایا، ارزیابی عملکرد، برقراری ارتباط با کارکنان (مصاحبه، مشاوره و اجرای مقررات انضباطی)، توسعه نیروی انسانی و آموزش و متعهد نمودن کارکنان به سازمان و نیز بیان وظایف مدیریت منابع انسانی پرداخته میشود.
تصمیمگیری در مدیریت
هدف از این درس آشنایی با شیوههای ارتقای کیفیت در تصمیمهای مدیریتی با استفاده از یک نگرش چند بعدی است. در ابتدا بر مبنای علوم رفتاری، عوامل مؤثر بر قضاوت و تصمیمگیری مدیران را معرفی نموده و ریشههای اتخاذ تصمیمهای نامناسب حتی توسط مدیران شایسته را با استفاده از تئوریهای علمی، مثالها و نمونههای کاربردی بررسی میکند. کاربرد مفاهیم عقلائی و رفتاری تصمیمگیری در مذاکرات را پوشش میدهد. سپس، ارتقای تصمیمگیری مدیران در فرایند حل مسئله در شرایط پایدار، پیچیده و آشوبناک را با معرفی گام به گام مفاهیم و تکنیکهای مؤثر، از شناسایی و تشخیص مسئله تا تصمیمگیری را تحت پوشش قرار میدهد.
تحقیقات بازاریابی
هدف از این درس آشنایی با روشهای تحقیقات بازاریابی با تمرکز بر توانمندسازی دانشپژوهان در تحلیل و بهدست آوردن شهود از دادهها و ارائه راهکارهای مدیریتی است. لذا در این درس علاوهبر آموزش مراحل تعریف یک پروژه تحقیقات بازاریابی از ابتدا تا انتها، بر روشهای تحقیقات بازاریابی برای حل مسائل مختلف بازاریابی مانند قیمتگذاری، طراحی محصول جدید، بخشبندی بازار و تعیین بازار هدف، سنجش رضایت و وفاداری مشتری پرداخته میشود. علاوهبر موارد مذکور با استفاده از ویدئوهای آموزشی که در کنار دوره در اختیار دانشپژوهان قرار میگیرد سعی میشود تا توانمندی لازم در تحلیل دادهها و استخراج شهود مدیریتی در دانشپژوهان ایجاد شود. در نهایت انتظار میرود پس از اتمام این درس، دانشپژوهان با گامهای تعریف پروژههای تحقیقات بازاریابی آشنا شده و بتوانند نیاز سازمان را در هر یک از ابعاد ذکر شده شناسایی کرده و روش مناسب تحقیقات بازاریابی را برای حل مسئله سازمان انتخاب کنند و در نهایت بتوانند تحلیل بهتری از خروجیهای پروژه تحقیقات بازاریابی بهدست آورند.
مدیریت دادهمحور کسبوکار
این درس به روشهایی اشاره دارد که به سازمانها، اعم از دولتی و خصوصی، کمک میکند با تحلیل دادهها شناخت بهتری از مسأله پیدا کرده و تصمیمات خود را بهبود دهند. تمرکز این درس بر بهدست آوردن بینش مدیریتی و تصمیمسازیهای بهتر جهت رفع مشکلات سازمان با استفاده از دادهها است. در این درس با روشهای مقدماتی مدیریت داده محور کسب و کار و موردکاویهایی آشنا خواهید شد که این روشها را با موفقیت پیاده کردهاند. نرمافزار مورد استفاده در این درس Excel خواهد بود و مدرس از تجربیات طولانی مدت خود در صنایع مختلف برای ارائه نمونههای مناسب استفاده خواهد نمود.
رهبری سازمانی
درس رهبری سازمانی با هدف طرح برخی مباحث اساسی در این زمینه و ارتقای برخی قابلیتهای کلیدی مورد نیاز برای تحلیل و ارتقای رهبری سازمانی طراحی شده است. رهبری سازمانی موضوعی مهم در هدایت سازمانها، چه از جنبه پیادهسازی راهبردها و چه در مواجهه با تحولات سازمانی است. بهعلاوه، تعهد سازمانی و رشد اعضای سازمان تا حد زیادی وابسته به اثربخشی رهبری سازمانی است. مدیران سازمانها برای اینکه بتوانند نقش رهبری سازمانی را ایفا نمایند نیازمند ارتقای برخی نگرشها و نوع نگاه خود به دنیای پیرامونی هستند که در این درس مورد تأکید قرار میگیرد. اهمیت خودشناسی، عاملیت و مسئولیتپذیری و اصالت از جمله ویژگیهای فردی است که در این درس مورد توجه قرار گرفته و راههایی برای تقویت آنها مطرح و پیشنهاد میشود. بهعلاوه، از جنبه مهارتهای رفتاری در رهبری سازمانی، موضوعاتی نظیر رهبری مشارکتی و تفویض اختیار، رهبری تغییر و اقدامات اساسی در تحولات سازمانی و روشهایی برای اعتمادسازی در این درس معرفی میشوند. از منظر سبکها و رفتارهای پایهای رهبری سازمانی نیز جنبههایی کلیدی از رهبری تحولی و رهبری اصیل مورد بررسی قرار خواهد گرفت. بهمنظور کاربردیتر کردن مباحث مطرح شده در این درس از مطالعات موردی تهیه شده از شرکتهای بینالمللی و شرکتهای ایرانی استفاده خواهد شد.
مدیریت عملیات
هدف از این درس آشنایی با حوزهای از مدیریت در ارتباط با طراحی و مدیریت محصولات، فرایندها، خدمات و زنجیره تأمین است. هدف آن دستیابی، توسعه و استفاده از منابع و مواد اولیه، بهمنظور دستیابی به کالاها یا خدمات مورد نیاز مشتریان یک کسب و کار است. مدیریت عملیاتی نوعی برنامه تفصیلی و کوتاه مدت است که موجب مراجعه کمتر کارکنان به مدیران جهت کسب تکلیف و همچنین کم کردن مراجعه مدیران به کارکنان جهت نظارت بر عملکرد آنان است. مدیران رده عملیاتی بیشتر وقت خود را با کارمندان، مقداری از آن را با همکاران و اندک زمانی را با مافوقها یا خارج از سازمان میگذرانند.
کارآفرینی
در این درس ضمن آشنایی با مبانی عمومی كسب و كار، عناصر راهاندازی یك واحد جدید كسب و كار مورد مطالعه قرار میگیرد. مباحث ایده و فرصت به همراه خلاقیت و نوآوری بهعنوان قدمهای اول یك راهاندازی به تفصیل صحبت میشود؛ و البته با تمركز بر چند مطالعه موردی، به تعمیق این مفاهیم در ذهن مخاطب پرداخته میشود. در ادامه درس به مباحث مدلهای كسب و كار، طرح تجاری یك صفحهای، طرح تجاری كامل (BP)، نحوه ارائه طرح تجاری، فاكتورهایی كه سرمایهگذاران در یك BP به آن توجه میكنند و ارزیابی طرحهای تجاری میپردازیم. نگاهی به مباحث كار تیمی، مالكیت معنوی، كارآفرینی سازمانی و كارآفرینی الكترونیكی از دیگر مباحثی هستند كه در این درس فشرده به آن پرداخته خواهد شد. تجربیات موفق استاد درس، مطالب كلاس را به مقولهای مفید، جذاب و شیرین بدل مینماید، كه امیدوارم مورد استفاده واقع شود.
حقوق تجارت
هدف از این درس آشنایی مدیران با مسئولیتها و امتیازات انواع شركتهای تجاری و قوانین و مقررات حاكم بر روابط تجاری است. ازآنجاكه سازمانها باید در چارچوب قوانین كشور فعالیت نمایند، آشنایی با زمینههای حقوقی تجارت، انواع شركتهای تجاری، قراردادها و ساختار حقوقی آنها و شیوه تصمیمگیری و اداره شركتها و مسئولیتهای حقوقی مدیران یك ضرورت محسوب میشود. در بسیاری از موارد توجه به اصول و پایههای حقوقی شرط لازم برای موفقیت سازمان است.
مدلهای کسبوکار دیجیتال
هدف از این درس معرفی انواع مدلهای کسب و کار الکترونیکی است؛ شرایط لازم برای موفقیت در ارائه خدمات به مشتریان، کارآمدسازی زنجیره تأمین و اجزاء کار و کسب با استفاده از پلتفرمها، حفاظت و امنیت اطلاعات، استفاده مناسب از الگوی پرداخت الکترونیکی مورد بررسی قرار میگیرد و کاربرد شبکههای اجتماعی در تعامل با بازار و در تعاملات درون سازمانی پوشش داده میشود.
مدیریت نوآوری و توسعه محصول
هدف از این درس آشنایی با روش مدیریت کردن فرایند نوآوری و توسعه محصولات و خدمات جدید است. ابتدا با فرایند نوآوری و نیز آنچه که امروزه بهعنوان «نوآوری باز» شناخته میشود آشنا میشویم و میبینیم چگونه در بسیاری صنایع نوآوری مهمترین عامل ایجاد مزیت رقابتی پایدار شده است. اثرات شگرف نوآوری را در جوامع مختلف و بهویژه بر روی عملکرد بنگاههای اقتصادی بررسی میکنیم . بعد از تحلیل «خلاقیت فردی» و «سازمانی»، به فرایند توسعه یک محصول در سطح سازمان پرداخته میشود که به گامهای توسعه محصولات و خدمات، نحوه شکلگیری ایدههای جدید، نحوه انتخاب از میان آنها، مدیریت توسعه و تست ایدهها، بازاریابی و رشد محصول در بازار و چکونگی سازماندهی توجه ویژه خواهد شد. همچنین به نقش مدل کسب وکار در فرایند نوآوری میپردازیم و دانشپذیران باید مدل کسب و کار جدیدی را در طول ترم توسعه دهند.
برخی از اساتید دورههای پیشین
این دوره آموزشی توسط اعضاء هیئت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد و برخی از اساتید برجسته مدعو برگزار میشود
شرایط پذیرش در دوره
در پایان دوره بر اساس عملکرد شما گواهی از طرف دانشگاه صنعتی شریف صادر و در اختیارتان قرار خواهد گرفت.
فرایند پذیرش
سوالات متداول
-
دورههای EMBA با دورههای رسمی MBA چه تفاوتی دارند؟دوره های رسمی MBAدورههای EMBA
طول دوره حداقل دو سال حدود یک سال تعداد درس ها 16 درس 10 درس مخاطبان دوره فارغالتحصیلان دورههای کارشناسی
در رشتههای مختلفمدیران عالی، میانی و کارشناسان ارشد سازمانها و شرکتها
دارای حداقل مدرک کارشناسی در رشتههای مختلفنحوه پذیرش آزمون سراسری سازمان سنجش با بررسی سوابق و تجارب متقاضیان توسط
معاونت آموزشهای تخصصی دانشکدهدانشنامه / گواهینامه دانشنامه MBA - کارشناسی ارشد گواهینامه دوزبانه فارسی و انگلیسی -
شباهت دورههای EMBA با دورههای رسمی MBA چیست؟در دورههای EMBA این دانشکده همانند دوره رسمی MBA، اساتید مجرب و صاحب نام کشور از دانشگاه صنعتی شریف، که در حوزههای متعدد صنعت نیز فعال هستند، بهکار گرفته شدهاند. سطح علمی و آموزشی دورههای آموزشی دانشکده با توجه به استانداردهای جهانی، متناسب با فضای بومی کسب و کار در کشور و ویژگیهای مشترک شرکتکنندگان در دوره آموزشی در عالیترین سطح ممکن تنظیم میشود. بدین ترتیب دانشپذیران با گذراندن این دورهها ترکیب مناسبی از دروس پایه و تخصصی مدیریت را فرا میگیرند. در این دورهها همچون دورههای رسمی MBA، دروس مختلف به نحوی ارائه میشوند که مفاهیم تئوری هر درس با تأکید بر نحوه بهکارگیری آن مفاهیم در عمل، به دانشپذیران منتقل شود.
-
نحوه برگزاری کلاسها با توجه به شرایط همهگیری بیماری کرونا به چه صورت است؟دوره EMFin که در شرایط عادی میتواند بهصورت کاملا حضوری در محل دانشکده مدیریت و اقتصاد، حضوری و آنلاین زنده همزمان، و آنلاین زنده برگزار شود، با توجه به شرایط همهگیری کرونا، به صورت آنلاین زنده (Live Online) برگزار میشود.
کلاسها بهصورت آنلاین زنده (Live Online) بهگونهای اجرا خواهد شد که زمینه و امکان تعامل زنده شرکتکنندگان و مدرسین با نرمافزارهای حرفهای به سهولت فراهم باشد. -
این دوره به چه کسانی توصیه میشود؟متخصصین دارای تجربه در زمینه مدیریت که در جستجوی دانش روز همراه با تجربه محلی و بینالمللی قابل اعتماد از مرجع علمی معتبر هستند، مشتاقانه به دنبال اداره شرکت و سازمان خود در عالیترین سطح ممکن هستند، اما شرکت در دورههای رسمی مدیریت را به دلایل متعدد (مدت طولانی تحصیل، پراکندگی زمان برگزاری کلاسها در طول هفته، نیاز به شرکت در آزمونهای رسمی سازمان سنجش و …) مؤثر یا امکانپذیر نمیدانند؛ وقت خود را خیلی ارزشمند میدانند و به همین دلیل کیفیت جلسات تدریس و کارگاه آموزشی و موردکاوی از نظر آنها اهمیت فوقالعادهای دارد.
-
برای ثبت نام در فرایند پذیرش دوره به چه اطلاعاتی نیاز داریم؟در صورت کلیک بر روی ثبت نام رایگان در فرایند پذیرش، این اطلاعات از طریق پیامک برای شما ارسال خواهد شد. بهطورکلی، علاقهمندان به شرکت در این دورهها، مشخصات فردی، سوابق کاری/ تحصیلی، و کپی آخرین مدرک تحصیلی خود را از طریق تکمیل فرم ثبت نام رایگان در فرایند پذیرش برای دانشکده ارسال مینمایند. سپس با بررسی سوابق و تجارب متقاضیان؛ نسبت به انتخاب و پذیرش افراد اقدام میشود و مراتب به اطلاع ایشان میرسد.
-
نحوه ارزشیابی عملکرد دانشپذیران دوره به چه صورت است؟برای ارزشیابی عملکرد دانشپذیران این دورهها دو معیار کلی وجود دارد:
- حضور فعال در کلاسهای دوره
- انجام تکالیف و شرکت در آزمون پایانی
به دانشپذیرانی که ساعت حضور آنان در کلاسهای درس بیش از حدنصاب تعیین شده باشد و تکالیف دروس را انجام داده و امتحان پایانی دروس را با نمره قبولی پشت سر گذاشته باشند، «گواهی موفقیت در دوره» صادر می شود. در غیر اینصورت بر حسب میزان حضور و میزان موفقیت در دروس، «گواهی موفقیت تک درس» یا «گواهی حضور» اعطا می گردد. -
آیا صرف ثبت نام و حضور در دوره تضمین میکند گواهی برای ما صادر شود؟صرف ثبت نام و حضور در دوره منجر به دریافت گواهی نمیشود و دانشپذیران باید در ارزشیابی دروس نمره مطلوب را کسب نمایند.
-
زمان برگزاری کلاسهای دوره چه روزهایی از هفته است؟دوره در روزهای
- چهارشنبه بعدازظهر (16 الی 20)، و
- پنجشنبه صبح (9 الی 13)
-
آیا حضور در کلاسهای دوره الزامی است؟حضور فعال در کلاسهای دوره برای کلیه دانشپذیران الزامی بوده و به این منظور حضور غیاب انجام میپذیرد.
-
آیا گواهی صادر شده در پایان دوره معتبر و مورد تأیید وزارت علوم است؟گواهی دوره از طرف دانشگاه صنعتی شریف صادر شده، کاملا معتبر است اما معادل دانشنامه مقطع کارشناسی ارشد نیست.
-
آیا محتوای دوره نیازهای مدیریتی بازار کار امروز را پوشش می دهد؟محتوای دوره براساس تحقیقات دقیق و نیازسنجی بازار کار امروز کشور تنظیم و ارائه میگردد.
-
برای شرکت در دورههای MBA منتهی به مدرک کارشناسی ارشد چگونه اقدام کنیم؟در تمام دانشگاههای تحت نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ورود به دورههای رسمی MBA منتهی به مدرک تحصیلی (کارشناسی ارشد) از سه طریق امکانپذیر است:
- شرکت در آزمون سراسری مقطع کارشناسی ارشد سازمان سنجش
- پذیرش در پردیسهای بین المللی دانشگاهها طبق قوانین مربوط به آنها
- شرکت در آزمونهای اختصاصی مراکز آموزش عالی زیر نظر سازمان سنجش